In het manifest ‘Samen werken aan duurzaam werken’ staan 14 tips opgenomen om meer duurzaam te werken. Wij selecteerden de tips die toepasbaar zijn voor jou als HR-professional.duurzame inzetbaarheid

1. Stop met vaktaal, spreek gewone taal.

Duurzame inzetbaarheid, eigen risicodragerschap, psychosociale arbeidsbelasting. Dat zijn de termen die arbeidsexperts gebruiken. Onnodig ingewikkeld! Praat voortaan over wat mensen van vlees en bloed nodig hebben om lekker, lang en gezond te kunnen werken en mee te doen aan de samenleving. Zoals zinvol werk, dat voldoende verdient, waar je niet van omvalt, prettig samenwerkt, vrijheid hebt en steeds wat nieuws leert.

2. Maak vast minder vast en flex minder flex.

Zorg dat mensen zo’n twintig procent van hun werktijd iets anders doen: een tijdelijke klus, een opleiding, een stage bij een buurbedrijf. Zo putten bedrijven uit een grotere vijver van mensen. En zo verbreden mensen hun kans op plezierig werken. Experimenteer met tijdelijke contracten van bijvoorbeeld vijf jaar, waarin mensen twintig procent van hun tijd werken aan hun vitaliteit, vakmanschap en verandervermogen. Werk in die tijd ook aan je volgende baan, zodat je jezelf van werk blijft verzekeren.

3. Ontdoe je van knellende systemen

Human Resources Management (of: Personeelszaken) zit vol systemen die mensen eerder beknellen dan ruimte geven. Pas dat wat knelt aan of doe het weg. Zoals loongebouwen en functieomschrijvingen: werk voortaan met brede rollen. Of haal de bezem door sociale plannen met ingewikkelde afspraken over boventalligheid: zorg liever dat mensen continu leren en zich ontwikkelen, waardoor transitievergoedingen overbodig zijn.

4. Onderhoud je contract

Relaties, ook werkrelaties, vergen periodiek onderhoud. Komen mens en organisatie hun wederzijdse beloften en verplichtingen nog na? Heb het daar samen regelmatig over, bijvoorbeeld in een jaarlijkse loopbaan-APK, al of niet met steun van een loopbaancoach. Blijf als individu en organisatie steeds met elkaar in gesprek over werk en ontwikkeling. Maak afspraken-op-maat die het contract tussen mens en organisatie periodiek opfrissen.

 

Bron: XpertHRactueel