Mensen die incidenteel thuiswerken, ervaren meer werkdruk, werken vaker over en hebben vaker een verstoorde privé-werkbalans. 8 tips om dit te verhelpen en de ideale werkplek te creëren. De ideale omstandigheden op kantoor: 8 tips

Dit blijkt uit recent onderzoek van CBS en TNO.

Overwerk reden voor thuiswerk

Het afmaken van (over)werk is voor veel werknemers die incidenteel thuiswerken de belangrijkste reden om thuis te werken. Slechts een op de tien Nederlandse werkenden is écht tevreden met zijn werkplek, blijkt uit het Global Workplace Report van Ipsos en Steelcase Group.

8 tips van werkomgevingsspecialist Coalesse, waarmee werkgevers de ideale werkomstandigheden kunnen creëren voor hun werknemers. Goed voor de gezondheid van hun medewerkers, maar ook voor de organisatie. Want hoe gezonder de werknemer, hoe lager het ziekteverzuim en hoe hoger de betrokkenheid en de productiviteit.

  1. Bied medewerkers keuze en controle

Medewerkers die het meeste controle en keuze hebben over waar en hoe ze werken – afhankelijk van bijvoorbeeld hun taak of gemoedstoestand – zijn het meest betrokken bij hun werk. Toch heeft de helft van de Nederlandse kenniswerkers op hun huidige kantoor niet de vrijheid om te kiezen waar ze willen werken.

  1. Zorg voor speciale concentratieruimtes

Een voorbeeld van een werkplek die past bij een bepaalde taak of gemoedstoestand, is een ruimte waar mensen zich kunnen concentreren. Werkstress is een van de grootste arbeidsrisico’s van de 21ste eeuw en dat wordt voor een groot deel veroorzaakt door afleiding en open werkplekken met veel omgevingslawaai. Flexibele concentratieruimtes lossen dit probleem grotendeels op.

  1. Investeer in de nieuwste technologieën

Het gebruik van plaatsgebonden technologie ligt in Nederlandse organisaties nog twee keer zo hoog als het gebruik van mobiele apparatuur. 70 procent van de werkenden maakt gebruik van een vaste telefoonlijn, 74 procent van desktopcomputers. En dat terwijl medewerkers met tablets, smartphones, laptops en videoconferencing-opties het meest blij en betrokken.

Zo neemt in 2017 de samenwerking met chatbots een hoge vlucht. Samen met deze software voer je je werk uit, waarbij de bot deelneemt aan de dagelijkse activiteiten van je bedrijf, zoals ook een actief en betrokken teamlid dat zou doen.

  1. Stimuleer samenwerking en creatie

Als mensen bij elkaar zijn – letterlijk in dezelfde ruimte of virtueel dankzij slimme technologieën – ontstaan de beste ideeën en stijgt de betrokkenheid. Met elkaar én met de organisatie. Dit is niet op ieder moment van de dag noodzakelijk, maar zorg ervoor dat de mogelijkheden optimaal zijn.

  1. Maak informeel en sociaal contact makkelijk

Het enkel hebben van zakelijk contact met collega’s maakt medewerkers niet blij – juist de informele momenten geven een boost aan de tevredenheid. Een werkgever kan dat stimuleren, door het inrichten van een echte koffietent, een loungeruimte of zelfs een bar.

  1. Verschaf toegang tot buitenlucht en zonlicht

Pauzes nemen is cruciaal en de rol van buitenlucht en echt daglicht mag niet worden onderschat. Het biedt medewerkers de kans om hun gedachten de vrije loop te laten en echt tot rust te komen. Ze keren daarna frisser en vrolijker terug naar hun werkzaamheden. Door als werkgever outdoor spaces te creëren – met de nodige ontspanningsmogelijkheden – wordt de drempel om naar buiten te gaan een stuk lager.

  1. Garandeer ergonomisch en emotioneel comfort

Ergonomisch ontworpen meubilair – bureaustoelen, tafels, banken – is een basisvoorwaarde voor organisaties, die direct van invloed is op het welzijn van medewerkers en daarmee op hun productiviteit. Hetzelfde geldt voor ruimtes die aanvoelen zoals ‘thuis’. Medewerkers die positief scoren op welzijn, zijn blijer, productiever en minder vaak ziek.

Meer lezen? Op PW de Gids leest u ook 11 tips om uw kantoormedewerkers vitaal te houden.

  1. Maak van de kantooromgeving een verlengstuk van de organisatiecultuur

Een goed ingerichte werkplek kan dienen als weerspiegeling van de bedrijfsstrategie, het merk en de cultuur – ook dat beïnvloedt de betrokkenheid van medewerkers en daarmee ook hun mate van tevredenheid.

Bovendien blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en ervaring in de praktijk dat bevlogen en gelukkige medewerkers voor meer rendement zorgen. Met een goede employee journey houdt u uw medewerkers betrokken en gelukkig, en zorgt u meteen voor minder verzuim en verloop, en dus voor een hogere omzet.

 

Bron: PW De Gis