Om geluk op de werkvloer te bevorderen werd de afgelopen jaren in Nederland, naar Amerikaans voorbeeld, de Chief Happiness Officer (CHO) geïntroduceerd. Mooie titel, maar wat wordt er van een CHO verwacht? En in hoeverre werven organisaties CHO’s? Beeld Doorbraak Chief Happiness Officer blijft uit

Vacaturesite Joblift analyseerde alle CHO-vacatures van de afgelopen drie jaar. Uit de resultaten blijkt dat CHO’s voor het overgrote deel HR-taken uitvoert, met daarnaast een onduidelijk gedefinieerde verantwoordelijkheid om voor een goede sfeer op de werkvloer te zorgen. Van een echte doorbraak is het nog niet gekomen: slechts veertien bedrijven zochten sinds 2014 een CHO, of gaven in een vacature aan er een te hebben.

Naast HR-zaken draagt de CHO ook verantwoordelijkheid voor het ‘bewaken’ en ‘bevorderen’ van de bedrijfswaarden en cultuur, zo blijkt uit analyse van de vacatureteksten. Het gaat hier in zeven van de acht vacatures om het bewaren van een goede sfeer op de werkvloer en binnen het team. Buiten het aannemen van de juiste personen wordt het uit de vacatures echter niet duidelijk hoe CHO’s ervoor moeten zorgen dat werknemers gelukkig zijn.

Hoogopgeleid met veel ervaring

Wellicht dat de vaardigheden die van een CHO gevraagd worden hier meer over vertellen. Opvallend is dat hij of zij hoogopgeleid moet zijn: in zeven van de acht vacatures is een hbo- of wo-diploma een vereiste. Ook is de CHO  geen startersfunctie. In alle geanalyseerde vacatures werd gevraagd om een aantal jaren werkervaring – in één geval zelfs om meer dan tien jaar – in recruitment of HR. Daarnaast wordt er gevraagd om een groot aantal uiteenlopende karaktereigenschappen die, om eerlijk te zijn, van praktisch elke werknemer worden verwacht. Zo beschikt de ideale Chief Happiness Officer over creativiteit en een integere, positieve instelling. Ook is hij  proactief, open-minded en beschikt hij over sterke communicatieve vaardigheden.

 

Bron: https://www.hrpraktijk.nl/