Generatie Y: een veelbesproken generatie, geboren tussen 1980 en 2001. Als we Google erop naslaan, zien we uiteenlopende berichten. Negatieve titels als ‘Generatie Y is ramp voor werkgevers’ en ‘Generatie Y is best een verwende generatie’ passeren de revue. Maar is het nou echt zo erg gesteld met deze jonge generatie? Nee, want deze groep weet precies wat ze wil. En door daar als werkgever op in te springen, kan je er juist veel uithalen. Met deze drie tips ligt het binden van de dynamische generatie Y, binnen handbereik.

1. Wees creatief

Generatie Y’ers zijn creatieve alleskunners die ook enige creativiteit verwachten van hun werkgevers als we het hebben over ontwikkeling. Bedenk dus bijzondere en unieke manieren om de jonge werknemer te binden. Ontdek wat ze interessant vinden, en speel hier actief op in. Geef ruimte en laat ze de regie over hun eigen carrière nemen. Vraag naar wat zij zelf denken dat bijdraagt aan hun ontwikkeling. Hoe zouden zij bijvoorbeeld hun eigen ontwikkelplan vormgeven? Verras deze jonge generatie door hen hierover zelf te laten nadenken.

2. Bied ontwikkelkansen op maat

Organisaties die het ontwikkelen van medewerkers serieus nemen en actief ondersteunen, doen het goed bij generatie Y. En dan gaat het niet om een incidentele workshop of cursus, maar om daadwerkelijke persoonlijke ontwikkeling. Kom achter de verborgen talenten van de werknemer door interesse te tonen in zijn achtergrond en hobby’s. Vraag ook naar de wensen van de medewerker zelf. Alleen op deze manier kunt u uw ontwikkelkansen aanpassen aan de kennis en kunde van de medewerker. Houd hierbij in gedachte dat de ene werknemer de andere niet is en dus andere behoeften heeft.

3. Binden door loslaten

Het klinkt misschien gek, maar binden door los te laten is geen gek idee. Jong talent zo lang mogelijk vasthouden is niet altijd het beste voor de organisatie. Soms doet een organisatie er goed aan om de medewerker te laten uitvliegen. Met andere woorden, ondersteun de werknemer altijd in zijn ontwikkeling en ambities. Ook als dit uiteindelijk zal leiden naar een functie buiten de organisatie. Uw betrokkenheid als werkgever wordt alleen maar gewaardeerd waardoor u er weer een ambassadeur bij heeft, die niets dan positieve verhalen vertelt over zijn voormalige werkgever.

Het is duidelijk dat het binden van generatie Y geen rocket science hoeft te zijn. Puur door het tonen van interesse is al een grote stap gezet. Het enige wat dan nog rest is hen de ontwikkelkansen te bieden, waar zij om vragen.

 

Bron: https://www.hrpraktijk.nl/