Empowerment is de laatste jaren een veelgebruikte term. In Nederland wordt deze vaak vertaald als ‘medewerkers in hun kracht plaatsen’, maar het komt op hetzelfde neer: zorgen voor tevreden werknemers.

Dick de Vaal, CEO van wePresent, vertelt hoe bedrijven dat succesvol aan kunnen pakken en welke voordelen dat hen oplevert.
De term ‘empowerment’ is afkomstig uit de sociale psychologie. Het is een verzamelnaam voor maatregelen die bedoeld zijn om gevoelens van machteloosheid en gebrek aan invloed onder werknemers te doen afnemen en hen aan te sporen om de middelen die zij tot hun beschikking hebben beter te gebruiken. Wanneer bedrijven dat succesvol doen, zorgt dat voor een aantal voordelen.

Tevreden werknemers blijven langer bij een bedrijf

“Vaak wordt gedacht dat werknemers vooral uit financiële overwegingen van bedrijf wisselen,” zegt De Vaal. “Uit verschillende onderzoeken is echter gebleken dat werknemers die tevreden zijn op het werk, minder snel geneigd zijn een andere baan te gaan zoeken.” Natuurlijk maakt de hoogte van het salaris uit, maar voor iemand die niets bij zijn of haar werk voelt omdat het niet op waarde wordt geschat, is het financiële aspect al snel een stuk minder belangrijk. Door werknemers ruimte, kansen en verantwoordelijkheden te geven, zullen ze eerder bij een bedrijf willen blijven werken. De Vaal: “Vertel werknemers daarom wat de visie en doelstellingen van het bedrijf zijn en laat ze zien wat hun rol binnen het grotere geheel is.”

Tevreden werknemers leveren beter werk en inzichten

Als de werknemer zich onderdeel van een bepaalde missie voelt en meer autonomie in zijn of haar werk krijgt, gaat de kwaliteit van het werk onherroepelijk omhoog. “Werknemers die ervaren dat hun inzet gezien wordt en voelen dat ze ertoe doen, zullen zich bovendien sneller gestimuleerd voelen om bijdragen te leveren waar ze op basis van hun functieomschrijving niet snel aan zouden durven denken,” zegt De Vaal. “Vertrouwen kan daardoor voor verrassende inzichten zorgen: mensen gaan verder denken dan hun eigen op papier afgebakende rol.”

Tevreden werknemers werken veel beter samen

Werknemers die meer ruimte en verantwoordelijkheid krijgen, zullen eerder bereid zijn om de handen ineen te slaan. Immers, wanneer inzichten en plannen beter met elkaar worden gedeeld, zullen werknemers onderling ook meer overeenkomsten ontdekken. Het is belangrijk dat ze daarin gefaciliteerd worden. De Vaal: “Dat betekent dat er qua tijds- en financiële planning ruimte moet zijn om samen te werken, maar ook dat de faciliteiten op orde moeten zijn. In veel bedrijven worden de grote kille vergaderzalen steeds vaker veranderd in vergaderhokjes die kleiner en daarmee intiemer van opzet zijn. Deze zogenoemde ‘huddle rooms’ zijn vaak voorzien van een draadloos presentatiesysteem waarmee deelnemers hun eigen content met een handomdraai op het scherm kunnen en dus met hun collega’s kunnen delen. Daardoor blijft samenwerking spontaan van karakter en zullen medewerkers proactief worden en blijven.”
Empowerment van werknemers wordt in steeds meer bedrijven de norm. Dat is logisch, want het werkt twee kanten op: werknemers worden blijer en dat komt hun werk en dus ook de kwaliteit van dienstverlening ten goede. Dat zorgt weer voor een hogere klanttevredenheid, wat weer leidt tot goede reclame en nieuwe klanten.

 

Bron: http://www.managersonline.nl