Op het van oorsprong Amerikaanse Glassdoor geven medewerkers hun mening over hun ex-werkgever. In Nederland moet dat ook op de flexmarkt gaan gebeuren. Het Nederlandse Ratecard gaat dit faciliteren. Zij zorgt ervoor dat referenties geverifieerd worden en hoopt zo bij te dragen aan de verbetering van de kwaliteit van flexwerk.

Glassdoor voor de flexmarkt?De Nederlandse start-up Ratecard wil de Glassdoor van de flexmarkt worden. Op Glassdoor kunnen (ex-)medewerkers een review achterlaten over hun werkgever. Als je geïnteresseerd bent om te werken voor een bepaald bedrijf kun je op Glassdoor bekijken hoe de arbeidsvoorwaarden, de sfeer en het management beoordeeld worden. Een negatieve beoordeling op Glassdoor is niet goed voor de positie op de arbeidsmarkt van de werkgever.

Ratecard wil hetzelfde gaan doen op de Nederlandse flexmarkt. Werkgevers, intermediairs en flexwerkers moeten elkaar feedback geven na iedere opdracht. Dat moet de kwaliteit van flexwerk verbeteren. “Zzp’ers, opdrachtgevers en intermediairs moeten elkaar gaan beoordelen na iedere opdracht of project,” zegt Jeroen Sakkers, oprichter en directeur. Ratecard controleert, verifieert en publiceert iedere referentie na een big data-analyse.

Geen feedback op de flexmarkt

“Op dit moment wordt er niet of nauwelijks feedback aan elkaar gegeven in de flexmarkt, terwijl het aantal flexwerkers alleen maar blijft stijgen,” aldus Sakkers. Het aantal flexwerkers is de laatste jaren sterk toegenomen. “Als er al feedback wordt gegeven, gebeurt dit niet gestructureerd en is het vaak eenrichtingsverkeer. Terwijl het bij werkgevers en werknemers al een gewoonte is: daar wordt periodiek of zelfs continu feedback gegeven. Het is tijd dat deze gewoonte ook op de flexmarkt wordt geïntroduceerd.”

Kwaliteit van flexwerk verbeteren

De missie van de Nederlandse start-up is om de kwaliteit van flexwerk te verbeteren via online referenties. Sakkers: “Zoals we zien met Glassdoor, TripAdvisor en Yelp, zorgen referenties ervoor dat de gemiddelde kwaliteit in de markt verbetert. Het vertrouwen van alle belanghebbenden stijgt en de discussie verschuift van prijs naar kwaliteit.”

Referenties worden geverifieerd

Op Ratecard ontvangen zzp’ers, opdrachtgevers en intermediairs feedback in de vorm van referenties. Doordat Ratecard deze referenties als onafhankelijke, derde partij verifieert, geven ze een objectief beeld van de kwaliteit van de betreffende partij. “Met referenties kunnen zzp’ers, opdrachtgevers en intermediairs hun reputatie bouwen, meer bezoekers trekken en hun conversie verbeteren. Het is een onafhankelijke feedbacktool.”

 

Bron: PW De Gids