Drie bedrijven kijken naar ontwikkelingen in 2017 waar HR volgens hen mee aan de slag moet. Gemene deler: HR is de motor van de organisatie.

‘HR aan de slag met gamification, strategie en man-vrouwbalans’We staan op de drempel van een nieuw jaar. Een mooi moment om vooruit te kijken. Een drietal organisaties vertelt welke ontwikkelingen zij zien in hun organisatie of branche, waar HR mee aan de slag moet.

Gamification inzetten bij werving en selectie

Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique ziet dat gamification in opkomst is. “Dat de arbeidsmarkt in de lift zit, is inmiddels geen nieuws meer”, aldus Dingemans. “Er zijn weer volop vacatures. Traditionele sollicitatie- en selectieprocedures staan onder druk en maken steeds vaker plaats voor nieuwe, creatieve werving- en selectiemethoden.

Werkgevers willen snel zien of iemand beschikt over specifieke vaardigheden, terwijl een sollicitant wil weten of de werkzaamheden wel goed bij hem passen. De juiste match tussen sollicitant en baan wordt niet meteen duidelijk na het lezen van een cv, of tijdens een sollicitatiegesprek. Gamification geeft dat antwoord wel.

Door gamification wordt een realistische situatie op de werkvloer nagebootst in een game. De game geeft een goed beeld van de persoonlijkheid van een kandidaat en hoe iemand in de praktijk met situaties op het werk omgaat. Daarnaast geeft het niet alleen inzicht in wat een kandidaat kan, maar ook hoe snel hij of zij een nieuwe vaardigheid aanleert. Tegelijkertijd krijgt de sollicitant een realistisch voorproefje van hoe het eraan toegaat op de werkvloer. Het is ook nog eens leuk om de game te spelen. Door gamification ontstaat een tweezijdige selectie. En dat is fijn, want wanneer sollicitanten er tijdens de game achter komen dat een functie toch minder goed bij ze past, is dat prettiger dan wanneer dit weken later gebeurt. Kortom: gamification is een win-win situatie voor zowel werkgever als kandidaat.”

HR als hoeder van de bedrijfsstrategie

Lucas Polman, CEO bij Protime Nederland voorspelt dat HR in 2017 nog meer betrokken zal zijn bij het uitvoeren van de bedrijfsstrategie. Polman: “Veel bedrijven staan voor een lastige taak als het gaat om het implementeren van de bedrijfsstrategie. Daarbij mislukt veel. Zonde! Welbekende struikelblokken zijn dat doelstellingen niet transparant genoeg zijn en het eigenaarschap onduidelijk is. Bovendien is er vaak een gebrek aan een totaaloverzicht en is niet inzichtelijk wie aan welke doelstelling bijdraagt.

Voor HR is er een belangrijke taak weggelegd: zij kan immers een grote invloed uitoefenen op de uitvoering van de strategie. HR is als geen ander in staat om medewerkers, teams en managers op alle niveaus te helpen om strategische initiatieven te vertalen naar heldere en behapbare doelstellingen. Op deze manier kan er beter gestuurd worden op wat ieder individu bijdraagt aan welke doelstelling en hoe dit past in het grotere plaatje. Het is hierbij wel belangrijk om HR in te richten als continu proces, waarbij medewerkers regelmatig in gesprek gaan over deze doelstellingen en hun bijdrage. Dit kan ondersteund worden met slimme HR- of social software die inzichtelijk maakt wie aan welke strategische doelen werkt. Zo kan iedereen autonoom werken.

Ook stimuleert dit de betrokkenheid van medewerkers, aangezien zij direct inzicht hebben in het effect van hun prestaties ten opzichte van het grote geheel. Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat medewerkers naast hun individuele bijdrage aan de corporate doelstellingen, ook hun persoonlijke doelstellingen kunnen volgen. Het is bewezen dat dit de betrokkenheid en productiviteit van medewerkers sterk verhoogt.”

Goede man-vrouwverhouding in de ICT

Albert van Reenen, managing director bij Computer Futures, maakt zich in 2017 sterk voor een betere man/vrouwbalans in de ICT-sector. Van Reenen: “Het tekort aan vrouwen in ICT is algemeen bekend. Zo is er op dit moment een man-vrouwverhouding van 90-10. Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlandse ICT-organisaties positief zijn gestemd over de haalbaarheid van een man-vrouwverhouding van 70-30. De HR-afdeling heeft de taak om hier in 2017 meer op in te zetten.

Een betere balans op de werkvloer heeft namelijk een hoop voordelen. Zo presteren bedrijven met een goede balans tussen mannen en vrouwen 15 procent beter dan hun concurrenten die dit niet hebben. Daarnaast hebben deze bedrijven een betere besluitvorming, betere en effectievere oplossingen voor problemen, meer creativiteit, meer harmonie, hogere productiviteit en meer bedrijfswinst. Ook bestaan er duidelijke berekeningen en correlaties over dat diversiteit leidt tot innovatie.

Genoeg redenen om te zorgen voor een goede verhouding tussen mannen en vrouwen op de ICT-afdeling. Meer diversiteit betekent namelijk het benutten van kwaliteiten, talenten, ervaringen en competenties. Zo wordt er een omgeving gecreëerd waarin de best mogelijke resultaten worden bereikt voor werknemers en de organisatie.”

 

Bron: PW De Gids