Werkgevers beloven sollicitanten steeds vaker een uiterste reactietermijn waarbinnen de kandidaat antwoord krijgt.

Moeders zeggen het nog wel eens: ‘geen nieuws is goed nieuws’. Maar geen nieuws leidt in het sollicitatieproces tot ergernis bij de kandidaat. Werkgevers communiceren steeds beter over de termijn waarop ze de sollicitatie beantwoorden. Het aantal werkgevers dat een uiterste reactiedatum noemt in vacatures en op hun website steeg de laatste vier jaar van 10 naar 44 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van HR-adviseur Digitaal Werven op Rectec.nl. In vergelijking met vorig jaar steeg het aantal werkgevers die een termijn noemt met 11 procentpunt. Rond de 75 procent haalt die termijn daadwerkelijk.

Binnen twee weken

Hoe snel reageren die bedrijven dan? Vraagt u zich misschien af. De bedrijven die hun sollicitanten een reactie sturen, reageert twee derde binnen een termijn van een week. Een vijfde laat zich niet opjagen en neemt er twee weken de tijd voor. Van hen heeft de helft dit overigens wel gecommuniceerd naar de sollicitant.

Een belangrijke verklaring waardoor steeds meer bedrijven een reactietermijn kunnen stellen is het automatiseren van het sollicitatieproces. Recruitmentsoftware en Applicant Tracking Systems (ATS) geven veelal de optie om automatische antwoorden te versturen naar kandidaten.

Voorkom schade aan het employer brand

De ervaring van kandidaten in het sollicitatieproces, de ‘employee experience‘ (>Over Personeelsplanning) wordt steeds belangrijker voor werkgevers. Slechte sollicitatie-ervaringen van kandidaten met uw bedrijf worden met het oog op de aantrekkende markt steeds gevaarlijker voor het employer brand. Werkgevers zullen hier in hun sollicitatieprocedures rekening mee moeten houden: te lange radiostiltes en lange selectieprocedures leiden tot ergernis bij de kandidaat.

 

Bron: PW De Gids