Omdat een HR-afdeling de meeste raakvlakken heeft met al het personeel in een organisatie, speelt deze afdeling een zeer belangrijke strategische rol in de digitale transformatie van een bedrijf. Zij kunnen andere afdelingen helpen door werknemers een goede digitale ervaring te bieden. Big Data

HR speelt een zeer belangrijke rol bij de digitale transformatie van een organisatie. ‘Als wij niet genoeg digitale touchpoints kunnen verzorgen voor onze werknemers, dan wordt het voor andere afdelingen ook heel lastig om digitaal te transformeren. Dat komt omdat HR de meeste raakvlakken met werknemers van alle afdelingen heeft’, aldus Senior Manager Corporate HR Strategy & Project Lead Digitalization HR Julian Simée van Lufthansa Group tijdens SAP Succesconnect in Londen, een bijeenkomst voor gebruikers van de gelijknamige software van de Duitse leverancier.

Zijn ervaring wordt gedeeld door HR-directeur Ingrid Jenkins van Microsoft Australië. ‘Mensen kunnen een belangrijke rol spelen of juist een belangrijke blokkade zijn bij de ingebruikname van technologie, afhankelijk van hun buy-in in het proces’, zei ze eerder al tegen Insidehr.com. ‘Technologie kan ook gebruikt worden om steevast HR-processen voor werknemers en managers te verbeteren, wat kan resulteren in een sneeuwbaleffect van positiviteit en daarom het pad vrij maken voor een nog grotere digitale transformatie binnen een organisatie.’

Digitale transformatie
Veel bedrijven – ook in Nederland – zijn bezig om digitaal te transformeren. Ze willen op die manier klanten een betere ervaring bieden en processen sneller laten verlopen. Klanten krijgen bijvoorbeeld steeds meer mogelijkheden om zaken zelf via het internet of een mobiele app te regelen. Daarvoor moet niet alleen de front-end waar de klant gebruik van maakt worden geregeld, ook de back-end die de aanvraag afhandelt, moet worden aangepast. Veel van de handelingen van werknemers worden daarbij geautomatiseerd, of van medewerkers wordt verwacht dat ze automatisering toepassen.

Om werknemers enthousiast te maken technologie te gebruiken, is een goede ervaring essentieel. Als HR voorop loopt in de digitale transitie, vereist dat werknemers een goede digitale ervaring krijgen bij het regelen van de personeelszaken, was de conclusie van de sprekers op SAP Successconnect. ‘De medewerker moet centraal staan. We moeten ze niet zien als onze klanten, het zijn consumenten van onze dienstverlening. Het gaat om het leveren van HR-oplossingen op elk moment en op elk apparaat. We moeten ons daarbij focussen op het hebben van impact: hoe helpen we onze werknemers bij hun werk en hoe zorgen we dat zij de beste ervaring aan de klant kunnen leveren’, aldus CHRO Stefan Ries van SAP Succesfactors.

Volgens EMEA-directeur Thomas Gerstner van Succesfactors zijn er twee kampen. ‘Er zijn organisaties die processen digitaliseren omdat ze voor willen blijven op hun concurrenten. Maar soms wordt digitalisering ook ingegeven door een kostenaspect. Daarna pas zien ze de andere voordelen.’ De ervaring van SVP Engineering James Harvey van Succesfactors is dat bij bedrijven die hun processen succesvol digitaal inrichten werknemers een belangrijke rol krijgen. ‘Zij worden meegenomen in het proces om de tools op de juiste manier te gebruiken.’

 

Bron: http://overehrm.nl/