Werknemers willen steeds meer weten over een bedrijf voor ze er solliciteren. Een op de vijf beschouwt het werkgeversmerk als een belangrijke factor om de keuze voor een werkgever te bepalen.

Kandidaat vindt werkgeversmerk steeds belangrijker

Dat blijkt uit het rapport The Rise of the Well-Informed Candidate van de ManpowerGroup. Wereldwijd vindt 58 procent van de ondervraagde werknemers het werkgeversmerk nu belangrijker dan vijf jaar geleden. Vooral kandidaten van 18 tot 35 jaar hechten hier waarde aan.

Werkgeversmerk actief onderzocht

Nederlanders zijn overigens bij lange na niet de meest actieve kandidaten als het gaat om het bekijken van het werkgeversmerk. Waar hier 20 procent van de kandidaten bekend is met het werkgeversmerk voor hij gaat solliciteren, is dat wereldwijd 28 procent. In koploper China verdiept 44 procent zich in het merk van een potentiële werkgever. In Noorwegen is dat 40 procent en India neemt met 37 procent de derde plaats in.

Informatie over werkzaamheden

Informatie over de werkzaamheden is volgens de Nederlandse respondenten de meest bepalende factor om al dan niet te solliciteren. Op de tweede plaats staat openheid over de beloning. Ook flexibele werktijden vinden kandidaten belangrijk. Alleen in Spanje en Noorwegen worden flexibele werktijden vaker dan in Nederland genoemd als bepalende factor.

Talenten benaderen

Om het juiste talent aan te trekken, moeten werkgevers volgens Manpower zorgen dat ze de talenten op hun eigen terrein benaderen. Bedrijven zijn steeds actiever in het sturen van informatie naar kandidaten. Vooral het aantal uitingen over de bedrijfscultuur, waarden en anderen kenmerken van het werkgeversmerk neemt toe.

Goede website van cruciaal belang

Informatieverstrekking begint bij een goede website. Hier zoeken kandidaten naar relevante informatie over het werkgeversmerk, de visie en missie van het bedrijf en het beloningsbeleid. Kandidaten noemen de bedrijfswebsite als belangrijkste bron van informatie.

Bedrijfswebsite moet betrouwbaar zijn

De respondenten in het Manpoweronderzoek vertrouwen erop dat bedrijven de waarheid vertellen op de website. De bedrijfswebsite wordt de op een na meest betrouwbare informatiebron genoemd. Op nummer één staan de huidige werknemers van het bedrijf. Dit onderstreept het belang van de werknemer als ambassadeur van de werkgever.

Relevante informatie bieden

Om schaarse talenten aan te trekken, is het belangrijk om ze relevante informatie te geven over hun eigen werkterrein. Manpower signaleert dat Fortune 500 bedrijven in toenemende mate informatie over carrièremogelijkheden toespitsen op specifieke doelgroepen zoals technici of sales medewerkers.

HR moet reviewwebsites kennen

HR moet bovendien op de hoogte blijven van wat (ex)werknemers schrijven op reviewsites zoals glassdoor.com en careerbliss.com. Uit het wereldwijde onderzoek van Manpower blijkt dat werknemers deze reviewsites op de derde plaats van meest betrouwbare informatiebronnen plaatsen.

Hoewel HR niet kan sturen wat er op deze sites over het bedrijf wordt geschreven, is het vaak wel mogelijk om te reageren. Zo kan je tegenwicht geven aan posts die niet representatief zijn voor de bedrijfswaarden of ronduit onjuist zijn.

 

Bron: http://www.pwnet.nl/