Meer dan de helft van de werknemers is niet tevreden met zijn mobieltje van de zaak. Waarom het handig is om werknemers zelf een telefoon te laten kiezen.

‘Laat medewerker zelf mobieltje kiezen’Eenderde van de werknemers is zelfs zó ontevreden dat zij de telefoon van de werkgever in het geheel niet gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek van Jetvandezaak.nl onder vijftig bedrijven en overheidsorganisaties met minimaal 100 medewerkers. Werkgevers gooien jaarlijks 15 tot 20 miljoen euro weg aan mobiele telefoons, concluderen de onderzoekers.

“Ruim 60 procent van de werkgevers heeft een regeling die medewerkers geen mogelijkheid biedt om zelf te kiezen. Hierdoor worden medewerkers opgezadeld met mobieltjes die ze niet willen gebruiken. Veel werkgevers hebben dus een telefoonregeling die niet past bij de wensen van hun werknemers.”

Geen vrijheid om mobieltje zelf te kiezen

Waarom geven werkgevers geen keuzevrijheid als het gaat om mobiele telefoons? Het antwoord ligt voor de hand: de meest voorkomende reden is dat de telefoonregeling te duur wordt. Ook verwachten werkgevers problemen bij het invoeren en ondersteunen van zo’n regeling.

Lees ook: Tevredenheid werknemer stijgt door eigen telefoon

Deze angst is niet terecht, blijkt uit onderzoek van Jetvandezaak.nl, dat staat voor Je Eigen Telefoon van de zaak, een initiatief van telecomadviesbureau ReleaseTMS.  “Zo is een groot deel van de medewerkers (meer dan 40%) bereid om mee te betalen aan een mobiele telefoon wanneer ze deze zelf mogen uitkiezen. Bovendien heeft de werkgever baat bij het geven van meer keuzevrijheid: bijna twee derde van de ondervraagde medewerkers verwacht namelijk productiever en beter bereikbaar te zijn met een telefoon die ze zelf kunnen kiezen. Daarbij stijgt ook de tevredenheid onder het personeel. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de tevredenheid over de telefoonregeling het grootst is bij organisaties waar medewerkers zelf een mobiel kunnen kiezen.”

 

Bron: PW De Gids