Millennials werken om te leven. Zij staan heel anders in het leven dan voorgaande generaties. Dat uit zich ook op de werkvloer. Millennials willen meepraten. Dat hoeft niet per se face to face, dat mag ook best via Skype. Powerpoint past ook al niet bij deze nieuwe generatie. Liever dan een tutorial op Youtube. Babyboomers en de generatie X zullen millennials serieus moeten nemen, naar hen luisteren en van hen leren!

Leren van millennials

Terwijl de meeste organisaties al genoeg moeite hebben om millennials (generatie Y) aan zich te binden, staat de volgende generatie al weer te trappelen om de arbeidsmarkt op te komen: generatie Z. Vier generaties op de werkvloer: babyboomers, generatie X, Y en Z. Dat de nieuwe generaties veel meer doen met technologie is ondertussen wel bekend. Dat ze meer zingeving willen binnen hun werk, dat ze jobhoppen en minder geven om status en geld weten we ook. Maar wat betekent dit voor organisaties? Hoe zorgen we dat we met elkaar kunnen werken vanuit deze diversiteit?

Openstaan voor millennials

We vinden millennials hip en willen ze graag binnenhalen, maar wat mij betreft zijn we slecht in geslaagd om ook van ze te leren. Het integreren van millennials bestaat nu voornamelijk uit het inhuren van hipster reclamebureau’s of het aannemen van de nieuwe generatie om onze website en social media wat te verjongen. Of we huren een plek in een hipster pand zoals B. Amsterdam.

Maar staan we ook open voor hoe de millennials willen werken? En daarin ook onze manier van werken willen aanpassen? Ik zie vooral heel veel voorbeelden van millennials die heel veelbelovend binnenkomen maar door generatie X al snel in het oude systeem worden gedwongen. En omdat millennials uit een generatie komt die graag ‘likable’ zijn passen zich aan ons aan. Volgens een onderzoek gedaan in opdracht van Ricoh, zegt 54% van de medewerkers dat hun bedrijf zich niet aanpast aan nieuwe generaties.

Millennials vinden eigen bedrijf cool

Millennials voelen zich vaak meer aangetrokken tot kleinere bedrijven, omdat deze vaak meer ondernemerszin hebben. En een eigen bedrijf is cool. De afgelopen vijf jaar is het aantal jonge ondernemers (20-29) met bijna 40% gestegen. Een ondernemende generatie die het anders wil doen maar geen ruimte krijgt en dus zelf op zoek gaat naar mogelijkheden om hun ambities op hun manier waar te maken.

Inspiratie

Hoe willen die millennials dan werken? Ze willen overal kunnen werken waar ze geïnspireerd worden en nieuwe mensen van buiten de organisatie ontmoeten die hen verder kunnen helpen. Dus niet of op kantoor of thuis, maar op andere locaties, of zelfs in het buitenland. Denk maar eens aan de opkomst van de digital nomad. Hoeveel vijftigplussers kent u die al freelancend de wereld over trekken?  Wel verstandig om ze dan de technologie te bieden die ze nodig hebben om zo te kunnen werken. En willen ze liever een MacBook dan een Windows machine? Geef het ze.

Werken om te leven

Millennials moeten aangemoedigd worden om zo vrij en flexibel te blijven, dit levert organisaties immers alleen maar meer nieuwe en creatieve ideeën en inzichten op. Dus niet langer hipsters inhuren maar ze echt verbinden. Ook al ziet dat verbinden er anders uit dan we uit het verleden gewend zijn.  Maar daar waar de babyboomers en generatie X vooral leven voor hun werk, werken generatie Y en Z voor hun leven. Dus kijk niet raar op als ze in onze ogen wat minder ambitieus lijken. Ze werken op een heel andere manier. Generatie X werkt vooral heel erg hard en knokt zich een weg naar boven. De millennials willen vooral slim werken. En daar hoort ook de manier van werken bij.

Work-life balance is een ontwikkeling van de oude generaties, omdat deze werk en privé strikt gescheiden hielden. Maar voor de millennials gaat het om work-life fluency. Werk en privé lopen in elkaar over. Dus geef ze de ruimte en flexibiliteit van hun werkgever nodig om hun ambities vorm te kunnen geven, maar ook om gewoon vaak met vakantie te kunnen gaan. Misschien vernieuwen op het gebied van arbeidscontracten? Meer vakantiedagen invoeren en het aantal millennials zal zeker toenemen.

In hoog tempo communiceren

Met de opkomst van de technologie neemt face-to-face communicatie steeds verder af. Voor de nieuwe generaties is Skypecontact net zo waardevol en echt als een ontmoeting in een vergaderruimte. Het tempo van communiceren is hoog en wordt liever direct gedaan richting een grotere groep dan 1-op-1. Kantooromgevingen zijn voor millennials ontmoetings- en inspiratieplekken. Ze gaan niet naar kantoor om een takenlijstje af te werken.

Geen Powerpoint, maar tutorials op Youtube

Generatie Y wil geen platte plaatjes, eindeloze powerpoints, of lappen tekst. Ze willen beweging, video, muziek. Niet meer alleen lezen, maar zien en horen. Als ze iets willen vertellen aan anderen doen ze dat via muziek of video. Generatie Y en Z leren niet meer in een klaslokaal, maar zoeken gericht naar tutorials op Youtube. Steeds meer worden vergaderingen in organisatie gestuurd door bewegende beelden die vanuit de hele wereld komen. Vraag werknemers van deze generatie dus niet om een Powerpoint voor te bereiden. Geef ze liever alle technologische middelen om met apps en video te kunnen werken.

Eigenaarschap geven

Oude organisaties zitten veel te vast in hun eigen wereld en hun eigen structuren en systemen. Als we echt willen dat millennials en generatie Z onderdeel worden van organisaties die nu bemand worden door generatie X dan moeten deze generaties niet langer als een clubje binnen de organisatie gezien en behandeld worden, maar moeten we ze eigenaarschap geven van onze werkwijze. Anders vergaderen? Whatsappen ipv mailen? Weg met de powerpoint communicatie! Het is tijd voor nieuwe generaties die onze verouderde organisatievormen vernieuwen. En durf dan ook echt radicaal te veranderen want het zal veel moois opleveren voor 4 generaties op de werkvloer!

Meer weten? Saskia Nijs is een van de sprekers op het congres ‘Managen in een onvoorspelbare wereld’ op 14 december in Bussum. 

 

Bron: PW De Gids