Een lerende organisatie moet goed kijken naar de onboarding. Niet alleen naar wat de werknemer moet leren om snel productief te zijn, maar vooral ook naar wat de organisatie kan leren.

Onboarding in lerende organisaties

Dat zegt Joost Uitdewilligen, managing partner van Tinqwise, in gesprek met Glenn van der Burg in een uitzending van People Power. Tinqwise maakt leeroplossingen voor professionals die samenwerken. Uitdewilligen gaat tijdens het gesprek in op onboarding in lerende organisaties. “Wij hebben op het gebied van on- en offboarding wat cijfers op een rijtje gezet en daar schrokken we zelf ook een beetje van. Want dan zie je dat medewerkers die ergens beginnen helemaal niet zoveel tijd hebben om te leren. Vandaar ook onze stelling dat je wel degelijk iets aan learning and development moet doen, maar dat je jezelf de vraag moet stellen hoeveel en hoe lang dat moet duren.”

Na drie jaar helft mensen kwijt

Het gemiddelde verloop bij organisaties is 15 procent per jaar, rekent Uitdewilligen voor. Dat lijkt niet zo veel, maar kan volgens hem voor grote problemen zorgen. “Bekijk je het over een periode van drie jaar, betekent dat dat de helft van je mensen al weer is vertrokken. Kijk je naar specifieke sectoren, zoals de retail, dan is dat percentage nog veel hoger. Voor een kennisprofessional duurt het in ieder geval twaalf maanden voordat iemand écht productief is. Dat betekent dat van de drie jaar dat iemand bij je werkt, ben je het eerste jaar al kwijt aan het onboarden.”

Onboarden in lerende organisaties

Uitdewilligen verduidelijkt nog maar eens dat onboarden verder gaat dan alleen vertellen waar het koffieautomaat staat, hoe de documenten werken en welke afkortingen de organisatie gebruikt. “Het gaat echt om de periode totdat iemand écht goed aan de slag is voor jouw merk of bedrijf.”

Niet alleen jonge mensen vertrekken relatief snel bij hun werkgever. Ook ervaren vakmensen met tien, vijftien of meer jaren werkervaring blijven minder lang bij hetzelfde bedrijf of dezelfde organisatie werken, waarschuwt Uitdewilligen. “Dus hoe snel jij iemand effectief werkzaam hebt, bepaalt voor een groot deel het succes van de medewerker. Zeker als ze er sneller uitgaan.”

One time innovators

Het snelle verloop hoeft geen probleem te zijn, mits de organisatie daarop is ingesteld. “De meeste van ons zijn ‘one time innovators’. We kunnen dus eigenlijk maar één ding in één carrière heel goed. Dus het is helemaal niet zo erg dat mensen snel van baan wisselen. Het is alleen wel heel belangrijk dat je ze heel goed inwerkt.”

Ervan uitgaande dat mensen om de vier á vijf jaar van baan veranderen, hebben ze zo’n tien werkgevers gedurende hun loopbaan. Uitdewilligen: “Dat betekent dat je mensen niet alleen moet inwerken. Je moet ook kijken hoe je het potentieel uit eerdere carrières aan kunt werken voor je eigen organisatie.”

Brij aan informatie

Organisaties vergeten dat laatste vaak, signaleert Uitdewilligen. “De meeste klanten voor wie wij de onboarding inrichten komen met een hele brij informatie waarvan ze vinden dat de werknemer die moet weten. Je zou het eerder andersom moeten doen. Wat komt iemand brengen en hoe kan je daar zo snel en nuttig mogelijk mee omgaan? Je hebt ze namelijk aangenomen. Er zit dus al heel veel tijd en moeite in het recruitingproces. En dan gaan we er eigenlijk van uit dat ze ons niets nieuws meer kunnen leren.”

 

Bron: PW