Wanneer er wordt gekeken naar gedrag en hersenactiviteit, dan lijken de gevoelens die ondernemers hebben voor hun bedrijf veel op de liefde die ouders koesteren voor hun kinderen. 

Uit een recente wetenschappelijke studie van de universiteit van Helsinki in Finland blijkt dat liefde een belangrijke drijfveer is in het gedrag van zowel ouders als ondernemers.

Onderzoeker Marja-Liisa Halko registeerde de hersenactiviteit van zowel vaders als ondernemers van snelgroeiende bedrijven. Dat gebeurde met het gebruik van functionele MRI’s, driedimensionale metingen van de hersenen.

De vaders kregen tijdens de metingen zowel foto’s van hun eigen kinderen te zien, als plaatjes van bekende kinderen van anderen. De entrepreneurs zagen afbeeldingen van hun eigen bedrijf en van andere bekende bedrijven.

Begrip

Voor zowel vaders als moeders geldt dat het kijken naar foto’s van de eigen kinderen leidt tot “inactiviteit van die delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor theoretisch en sociaal begrip”, zegt Halko.

Dezelfde observaties gelden echter ook voor de ondernemers. Zij typeren zichzelf dan ook als “zeer verbonden met hun bedrijf”, zegt de onderzoeker.

Halko concludeert dat de band die een ondernemer heeft met zijn bedrijf, vergelijkbaar is met die van vaders en kinderen. “Ondernemers zijn emotioneel zeer betrokken bij hun bedrijf. Dat zorgt er ook voor dat ze veel tijd en moeite steken in het succes daarvan.”