Een persoonlijk leerbudget komt nog bijna niet voor in organisaties. Bij het gemiddelde bedrijf weet bovendien bijna een kwart van de medewerkers niet of ze een persoonlijk leerbudget hebben.

Persoonlijk opleidingsbudget nauwelijks bekendDat blijkt uit  het onderzoek HRD Trends – Hoe organiseren vakgenoten het leren? Een persoonlijk opleidingsbudget kan werknemers wel over de streep trekken om hun vakkennis te vergroten. Van de bijna vierduizend respondenten zegt 60 procent graag een persoonlijk opleidingsbudget te willen. 57 procent zegt dan meer te gaan leren. 45 procent zegt met een persoonlijk leerbudget actiever aan de slag te gaan met de eigen ontwikkeling.

Kosten voornaamste drempel om te leren

Kosten zijn de belangrijkste belemmering voor het volgen van een opleiding, gevolgd door de tijdsinvestering en een slechte werk-privébalans.
Lees ook: Leergierige werknemer mag collegegeld lenen

Wanneer medewerkers leren, doen ze dat vooral omdat ze het zelf nodig vinden. Ze gaan veelal vanuit eigen initiatief op zoek naar een cursus of training. De medewerker krijgt hierbij wel steun van de organisatie zelf. Direct leidinggevenden hebben de grootste invloed op het kiezen van een opleiding voor de medewerker. De HR(D)-afdeling heeft voornamelijk een adviserende rol en blijft op de achtergrond.

Kennis verbreden

60 procent van de ondervraagden meent dat het nodig is om de komende jaren zijn kennis te verbreden. Bijna de helft van de ondervraagden wil de eigen vaardigheden verbeteren en ruim een op de drie wil zich specialiseren in een bepaalde competentie.

HRM hoort bij populaire opleidingen

Wanneer de ondervraagden een volledige opleiding volgen, kiezen ze meestal voor een opleiding op HBO-niveau. Zorg & welzijn is de meest gekozen studierichting. Bedrijfskunde (management) en onderwijs staan op tweede en derde plaats. HRM staat op de vierde plaats. Kiezen de respondenten voor een nog hoger niveau, bijvoorbeeld een master, dan zijn de vakgebieden onderwijs, zorg, management en HRM het populairst.

Werknemers die een training volgen, doen dit vooral om hun softskills te verbeteren. Communicatie staat op nummer één, coaching op de tweede en persoonlijke effectiviteit op de derde plaats.

Vergadering belangrijk voor kennisoverdracht

Veel kennisoverdracht vindt plaats in overleggen en vergaderingen. Het intranet is een minder gebruikte verzamelplek voor kennis geworden. Colleges / workshop en interne presentaties komen daarentegen vaker voor. De medewerkers van bedrijven beginnen steeds meer hun eigen opleider te worden. 60 procent van de werknemers heeft reeds ervaring opgedaan met e-learning en blended learning.

 

Bron: PW De Gids