Werkgevers willen social media effectief inzetten als conversietool om hun doelgroepen te leiden naar de werkenbij-site. Wel hebben ze uitdagingen aan te gaan om de engagement te verhogen op de verschillende platformen. Een manier is om ambassadeurs in te zetten: steeds meer organisaties stimuleren hun medewerkers dan ook om content te delen via eigen social media kanalen.

Beeld Social recruitment: Organisaties maken steeds meer gebruik van sociale netwerk werknemers

Dit zijn de drie belangrijkste inzichten in het 2015 Social Recruitment Management Benchmarking onderzoek van Maximum Employment Marketing Group onder 125 werkgevers wereldwijd .

Interactie

In 2014 gaven de meest respondenten (60 procent) nog aan dat zij voor de effectiviteit van social recruitment vooral keken naar de groei van hun ‘fanbase’. In 2015 is dat behoorlijk afgenomen, nog niet de helft van de organisaties (47 procent) houdt dan de groei van het aantal volgers in de gaten. Belangrijkere indicatoren om te analyseren of de social recruitment doelen worden bereikt zijn de engagement (82 procent) en websitebezoek vanuit social media (54 procent). Deze verandering in de prioriteit van dergelijke meetpunten laat zien dat werkgevers liever kijken naar de kwaliteit in plaats van de kwantiteit van hun interacties met de doelgroepen. Het geeft daarnaast ook aan dat werkgevers social media effectief willen inzetten als conversietool om hun doelgroepen te leiden naar de werkenbij-site aldus de onderzoekers.

Engagement

Veel werkgevers ervaren uitdagingen in het vergroten van engagement. 61 Procent van de werkgevers geeft aan dat ze moeite heeft met het verhogen van de engagement met hun doelgroepen op verschillende platformen. Het aantal fans of volgers op een kanaal garandeert niets over het niveau van de engagement of de effectiviteit van social recruitment. De uitdagingen liggen in het verhogen van het (organische) bereik, terwijl de kanalen juist de advertentiemogelijkheden benadrukken is de verklaring van de onderzoekers.

Social referral

Delen is sterk in opkomst. Organisaties maken daarbij steeds meer gebruik van het sociale netwerk van hun werknemers, zodat hun medewerkers fungeren als ‘ambassadeurs’ van het bedrijf. In 2014 stimuleerde 30 procent van de werkgevers hun medewerkers om content te delen via eigen social media kanalen. In 2015 is dit gestegen naar 74 procent.

Over het onderzoek

Een meerderheid van de beheerders van social recruitment kanalen vermeld in de Social Recruitment Monitor heeft aangegeven dat ze de volledige verantwoordelijkheid dragen voor het managen van de social recruitment van hun organisatie.

 

Bron: https://www.hrpraktijk.nl