Heeft u sollicitanten? Dan let u waarschijnlijk meer op de persoonlijke presentatie dan op de werkervaring. Drie punten waar HR op let bij sollicitaties.

Kandidaten die duidelijk communiceren over wie ze zijn als persoon, over behaalde successen op de werkvloer en over de vaardigheden die zij bezitten, komen verder bij sollicitaties. Dit blijkt uit een onderzoek van LinkedIn naar de effecten van on- en offline presentatie van talent. Bijna 400 HR-managers deden mee aan het onderzoek. “De elevator-pitch is belangrijker dan een lijst aan werkervaring”, luidt de belangrijkste conclusie.solliciterenVolgens Anoek Eckhardt van LinkedIn vindt de ‘eerste indruk’ tegenwoordig vaak online plaats. “Zes op de tien HR-professionals checkt áltijd hoe een potentiële kandidaat online uit de verf komt.”

Bij sollicitaties online indruk belangrijk

Voor ruim de helft van de HR-professionals geldt dat de online indruk die een sollicitant maakt, minstens even belangrijk is als de offline indruk. Heeft een kandidaat een leeg LinkedIn profiel, dan geeft 44 procent van de HR-professionals deze persoon een kleinere kans om een sollicitatieprocedure succesvol door te komen. 38 procent van de HR-professionals zegt regelmatig beslissingen op basis van iemands online persoonlijkheid te baseren.

Drie punten waar HR op let

Wat vinden HR-professionals belangrijk? Drie punten waar u volgens LinkedIn op let.

  • Een kort en bondig persoonlijk CV of online profiel en een elevator-pitch. Maar liefst 78 procent vindt het belangrijk om te kunnen afleiden wat voor type persoon er schuilgaat achter een tekst.
  • Of de kandidaat successen op de werkvloer duidelijk communiceert; 76 procent van de HR-professionals waardeert deze kandidaten hoger.
  • Wat voor type de kandidaat is en wat voor vaardigheden hij bezit. Maar liefst 87 procent van de HR-professionals vindt het belangrijker om te weten wat voor vlees hij in de kuip heeft, dan wat die persoon aan werkervaring heeft opgedaan. Tweederde (69 procent) leest dan ook liever een creatieve samenvatting dan een lijst met vorige werkgevers.

 

Bron: PW De Gids