Volgens Jef Staes passen traditionele HR-processen niet meer in het nieuwe digitale tijdperk. ‘Zie de manager als filmregisseur en HR als zijn casting director, die voor elke film en scène de juiste mensen bij elkaar zet.’ Afbeeldingsresultaat voor technologie hr

Functiebeschrijvingen, opleidingen, functioneringsgesprekken en competentiemanagement; het moet in het digitale tijdperk allemaal op de schop, zegt internationaal keynote-spreker Jef Staes in P&Oactueel. HR is geboren uit de behoefte van een oude managementstijl en moet zich herdefiniëren.  Een organisatie die zijn innovatief vermogen wil vergroten, moet aanpassingen doen in managementstijl en in HR-processen, zegt hij. Hij somt een paar zaken op die veranderen of moeten veranderen.

Manager wordt regisseur

‘Managers hebben een duidelijke visie en willen deze uitdragen in hun organisatie. Daarvoor hebben ze op het juiste moment de juiste mensen nodig. Vooral de nieuwe generatie managers is continu bezig met het opnieuw samenstellen van hun team. Dit betekent dat iemand nooit meer voor één manager werkt of een manager met één team. Een manager zoekt mensen met specifieke competenties en op de momenten waarop hij deze nodig heeft. Waarschijnlijk zullen er netwerken ontstaan van bedrijven die medewerkers uitwisselen. Zie de manager als de regisseur van een nieuwe film. Deze heeft de juiste acteurs nodig voor een specifieke rol, op het juiste moment en voor de juiste periode.’

 HR wordt casting director

 ‘En HR wordt dan de casting director die de manager moet ondersteunen. En daarvoor zet hij nieuwe digitale processen in. HR is verantwoordelijk voor het op orde krijgen van die digitale processen. Denk aan social media, social learning en netwerken, maar ook aan het ontwikkelen van online platformen als social communities en social practices. Je kunt perfect binnen je bedrijf social media gebruiken om communities te bouwen waar mensen vragen stellen en waar die ook worden beantwoord. Laat medewerkers bijvoorbeeld hun kennis delen in de organisatie via streaming video. Zo kunnen ze van elkaar leren. HR moet die digitale processen ontwikkelen die iedereen in de organisatie kan gebruiken en waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Een manager kan zo zelf iemand zoeken die hij snel nodig heeft voor een bepaalde periode en met bepaalde competenties. Maar ook de medewerker kan laten zien welke competenties hij heeft en reageren op oproepen van managers. HR is nu nog een schakel tussen manager en medewerker, maar moet hier in die nieuwe rol tussenuit moet en meer ondersteuner van die manager worden. Vergelijk het met online shoppen. De tussenpersoon verdwijnt en klanten kopen rechtstreeks bij de leverancier.’

Innoveren: HR is vaak het probleem

‘Bij organisaties waar innoveren moeizaam gaat, is HR vaak het probleem. Je moet HR-processen veranderen om een innovatieve organisatie op te bouwen. Vaak wil of kan HR die processen niet veranderen. In plaats van business partner is HR dan de remmende factor in cultuurverandering. Mijn advies: ga diversifiëren. Zoek managers die werken volgens de nieuwe managementstijl en ontwikkel voor hen andere HR-processen. Daarnaast kunnen de traditionele processen blijven bestaan. De ceo is de drijvende kracht: hij moet HR pushen om het management te gaan ondersteunen met nieuwe digitale processen. Als er geen businessunit-managers of ceo’s zijn die dit zeggen, komt die kanteling er niet.’

Het complete interview van Bob Janssen met Jef Staes kun je lezen in magazine P&Oactueelvan oktober.

 

Bron: https://www.xperthractueel.nl/