Elke Nederlandse organisatie ziet talloze veranderingen op zich afkomen. Dit zijn de drie belangrijkste doelstellingen van werkgevers de komende twee jaar.

Kleine en nieuwe organisaties spelen vaak het makkelijkste in op verandering. Start-ups – mits goed geolied en gefinancierd – kunnen een grote bedreiging vormen voor uw organisatie. Dat weten Europese bedrijven maar al te goed. Een op de vier ziet start-ups momenteel dan ook als de grootste concurrent.

Dat blijkt uit onderzoek van technologiebedrijf Ricoh. Het onderzoek vond plaats onder Europese bedrijven van 50 tot 500 werknemers of een omzet van 3,51 miljoen tot 119 miljoen euro. Van de Nederlandse bedrijven ziet een derde bedrijven op de lokale markt als belangrijkste concurrenten. De Europese markt blijken bedrijven met 39 procent nog een stukje gevaarlijker te vinden.

Groei is belangrijkste ambitie

Het verslaan van de concurrentie staat bedrijven overigens niet in de weg om het bedrijf te laten groeien. Dit zijn de belangrijkste ambities:

1. Groei van het bedrijf (29 procent)
2. Lanceren van nieuwe producten en services (26 procent)
3. Investeren in nieuwe technologie voor transformatie (26 procent)

Deze groei denkt men vooral te realiseren via fusies en overnames: 73 procent van de Nederlandse middelgrote bedrijven denkt dat het binnen twee jaar samengaat met een ander bedrijf. Dit percentage ligt beduidend hoger dan het Europese gemiddelde van 48 procent.

Wat kan HR doen?

Volgens het HR Trends 2016 onderzoek van onder andere Berenschot verwachtte het merendeel van de organisaties dit jaar een verandering van het businessmodel in gang te zetten. Voor HR blijken die veranderingen en het doorvoeren van innovatieve concepten overigens meer langetermijnwerk: voor HR stond dit op de prioriteitenlijst op een schamele zestiende plek.

Toch kan HR zeker bijdragen aan het bereiken van die groeiambities, zegt Mark Boelhouwer, CEO Ricoh Nederland. ‘Met ontwikkelingen in de arbeidsmarkt zoals flexibilisering, de ‘race for talent’ en het toetreden van Generatie Z tot de arbeidsmarkt, is het essentieel om te voorzien in faciliteiten die een andere, moderne manier van werken ondersteunen én in een cultuur die dit mogelijk maakt.’

Plaats- en tijdonafhankelijk werken en het optimaal (dus ook digitaal) beschikbaar maken van informatie zijn voorbeelden van behoeften, wensen en soms zelfs eisen van de medewerker van nu. Boelhouwer: ‘Maar deze dingen zorgen er ook voor dat je als werkgever vernieuwend, concurrerend en aantrekkelijk blijft. Middelgrote bedrijven die daarin slagen, maken een grote kans hun groeiambities waar te maken.’

Stroomlijnen en digitaliseren van processen

Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent van de Europese middelgrote bedrijven nog geen digitale technologie inzet om hun processen te stroomlijnen en het bedrijf te laten groeien.. Tegelijkertijd ziet het Europese middenbedrijf grote kansen voor hun onderneming bij investeringen in digitale technologie. Een kwart van de Europese middelgrote bedrijven denkt hiermee de transitie naar een meer ‘mobiel bedrijf’ te kunnen maken. Onder Nederlandse ondernemers ligt dit percentage zelfs op 67 procent.

Bron: PW De Gids