Het HR beleid moet in ieder stadium van de ‘levenscyclus van de medewerker’ in orde zijn. Het aantrekken, behouden en het betrokken houden van medewerkers krijgen veel aandacht. En tegenwoordig wordt een goed inwerktraject voor nieuwe medewerkers (onboading) als de basis beschouwd voor productieve, betrokken medewerkers.

Waarom aandacht voor offboarding belangrijk is

Door een goed inwerktraject wordt het verloop beperkt. Onboarding is daarmee niet meer ‘nice to have’, maar een ‘must have’. Volgens HR-professional Kazim Ladimeji maakt offboarding eenzelfde ontwikkeling door en wordt het een steeds belangrijker onderdeel van het talentmanagementproces.

Lees ook: Zo voert u een exitgesprek

Wat wordt bedoeld met offboarding?

Hiermee worden de administratieve processen rondom het vrijwillige of gedwongen vertrek van medewerkers bedoeld. Daaronder vallen onder andere het regelen van resterende betalingen, exitinterviews, het overdragen van spullen in bruikleen, het verstrekken van referenties, het checken van het relatiebeding, etc. Het lijkt erop dat het effectief afhandelen van dit proces een positief effect heeft op het aantrekken en behouden van talent.

Het belang van offboarding

Maar hoe komt het dat zo’n ‘onschuldig’ proces aan het einde van een dienstverband zo’n impact heeft?

  1. De opkomst van alumni-netwerken. Door sociale netwerksites is het makkelijker geworden om alumni-netwerken op te zetten en te onderhouden. Voormalige medewerkers kunnen ambassadeurs of ‘tegenstanders’ van jouw organisatie zijn. De manier waarop vertrekkende medewerkers behandeld zijn (offboarding) bepaald in belangrijke mate in welke categorie deze ex-medewerkers vallen.
  2. De voormalige medewerker als talentenscout. Ex-medewerkers zijn goede recruiters voor de organisatie omdat zij precies weten wat de organisatie zoekt en hoe de organisatie in elkaar steekt. Referral recruitment is een effectieve wijze van personeelswerving. Een soepel offboarding proces versterkt of herstelt het positieve gevoel over de organisatie. En vergroot daarmee de kans dat voormalige medewerkers talenten aandragen.
  3. Boomerang recruitment. Ex-medewerkers kunnen terugkeren bij hun voormalige werkgever. Een goed offboarding proces draagt ertoe bij dat medewerkers eerder geneigd zijn om terug te keren. Een negatieve ervaring zal niet snel vergeten worden en ervoor zorgen dat medewerkers niet snel terugkeren. En dat is jammer, want boomerang medewerkers zijn zeer waardevol. Vraag het maar aan Apple dat Steve Jobs succesvol zag terugkeren als ceo.
  4. Toegevoegde waarde exitgesprek. Een integraal onderdeel van het offboarding proces is het exitgesprek. Als dit exitgesprek op juiste wordt ingezet levert het leerzame feedback op over de organisatie, over de organisatie als werkgever en het personeelsbeleid.
  5. Losse eindjes wegwerken. Werkgever en (ex-)werknemer worden nog eens op hun plichten gewezen met betrekking tot bijvoorbeeld een relatiebeding, geheimhoudingsplicht of privacy-vraagstukken. Daar zijn zowel werkgever als werknemer bij gebaat.

Een soepel lopend offboarding-proces kent dus vele voordelen. Voor een offboarding strategie moet gewoon meer aandacht komen, zo besluit Ladimeji op Recruiter.com.

 

Bron: PW De Gids