De arbeidsmarkt verandert rap. Sommige beroepen verdwijnen in de annalen van de geschiedenis, andere hebben het tij mee. Zoals de werkgelukdeskundige.

Werkgelukdeskundige heeft de toekomst

De Nationale Beroepengids heeft een aantal beroepen met toekomst op een rij gezet. Het gaat om doorontwikkeling van bestaande beroepen en het ontstaan van nieuwe beroepen.

Persoonlijk leiderschap

De Werkgelukdeskundige is volgens de Nationale Beroepengids een adviseur, manager of staffunctionaris die zich richt op het vergroten van de geluksbeleving op de werkvloer. Hij doet dit onder andere door het geven van workshops en (team-)coaching gericht op persoonlijk leiderschap en het geven van inspiratiesessies.

Daarnaast deelt de Werkgelukdeskundige kennis en inzichten over gelukkig werken, of implementeert hij of zij tools of systemen waarmee de geluksbeleving van de werknemers kan worden bijgehouden. De Werkgelukdeskundige is al in meerdere verschijningsvormen gezien op de arbeidsmarkt, van extern adviseur tot chief happiness officer.
Lees ook: Geen doorbraak chief happiness officer

Chief recruitment officer

Binnen de HR-branche is recruiter het beroep dat volgens de Nationale Beroepengids de meeste groei liet zien. De recruitment specialist kan in meerdere gedaanten voorkomen, zoals de eerder genoemde recruiter. Maar wat opvalt is dat de chief recruitment officer zijn intrede begint te doen. Recruitment begint een steeds belangrijker onderdeel te worden binnen organisaties gezien de steeds groter wordende complexiteit van het aantrekken van het juiste personeel. Daarom zal de recruitment specialist meer in huis moet hebben dan wat vandaag van de recruiter gevraagd wordt.

Ontwikkelingscoach

Ook de ontwikkelingscoach hoeft zich volgens dit lijstje voorlopig geen zorgen te maken. Een ontwikkelingscoach richt zich op de persoonlijke of professionele ontwikkeling van medewerkers of cliënten. De ontwikkelingscoach komt in verschillende gedaanten voor, bijvoorbeeld als loopbaancoach. Ook vallen de managementcoach, de mentor en andere gespecialiseerde coaches onder deze functiegroep.

“De kern van zijn of haar aanpak is de cliënt of medewerker te helpen met verandering van gedrag dat het persoonlijke of professionele welzijn van de cliënt in de weg staat. Dit doet hij of zij onder andere door goed te luisteren naar de cliënt om inzicht te krijgen in de persoonlijke knelpunten van de cliënt en daarna deze inzichten over te brengen”, aldus de Nationale Beroepengids.

Freelance Specialist

Niet verrassend, freelance specialisten hebben het tij mee. De Nationale Beroepengids ziet groei in het aantal interim professionals die voor projectperiode intern bij hun opdrachtgever zitten. De freelancer zal naast zijn eigen vakinhoudelijke expertise zich ook moeten ontwikkelen in de acquisitie van klanten, dus heeft ook deze kwaliteiten nodig voordat hij kan overstappen naar dit type dienstverband.

 

Bron: PW De Gids