Steeds vaker zoeken werkgevers naar nieuwe vormen om personeel te werven. Met ‘andere’ campagnes val je immers meer op; bovendien is een slimme campagne vaak direct een manier om voor te sorteren op de gewenste skills van de kandidaat.

1.  Developers gevonden via populaire game

Bedrijven die specifiek op zoek zijn naar jonge digitale whizzkids zetten regelmatig games in. Het Deense bedrijf Uncle zocht tevergeefs via traditionele personeelsadvertenties naar de beste front-end developers en besloot het over een andere boeg te gooien. Ze gingen op zoek naar de games die bij de doelgroep het meest populair waren en kwamen uit bij Team Fortress 2.  In de  virtuele omgeving van de game verschenen posters met de tekst ‘Code Warrior wanted’ en via de posters werd – met succes – de dialoog met mogelijke kandidaten aangegaan.

2. Ontbijten met de topmanagers

ING riep via advertenties kandidaten op om originele en prangende vragen in te sturen waarover ze met topmanagers van ING van gedachten wilden wisselen. De inzenders van de origineelste vragen werden uitgenodigd voor een ontbijt met een van de managers. In een informele setting en zonder link naar een concrete vacature werd zo kennisgemaakt met een serie jonge ‘high potentials’.

3. De Open Huis-strategie

De Amerikaanse startup I Love Rewards ontving 1.200 reacties voor 9 banen en besloot een Open Huis te organiseren. 400 Mensen kwamen. Dat was volgens de CEO al een mooie eerste vorm van selectie. De begane grond van het kantoor werd ingericht voor informele kennismaking tussen werknemers en kandidaten en op de eerste verdieping werd een groot aantal speeddates georganiseerd. Zo konden kandidaten een goede indruk krijgen van de cultuur van de onderneming. Voor de werkgever was het Open Huis een prima vorm om te zien hoe mensen zich gedragen in groepen, wat hun sociale en communicatieve vaardigheden zijn en hoe ze passen in de cultuur.

4. ‘Hire people, not skills’

De succesvolle online retailer Zappos is helemaal gestopt met het plaatsen van vacatures. Iedereen die voor het bedrijf wil werken kan zich via een video-brief of een online chat aanmelden bij een ‘ambassadeur’ van het bedrijf. Als de ambassadeur denkt dat er een klik is, brengt hij de kandidaat vervolgens in contact met een medewerker die past bij het kennisgebied van de kandidaat en volgt de uitnodiging voor een kennismaking. Deze aanpak past helemaal in de gedachte ‘Hire people, not skills’: skills kunnen worden aangeleerd, maar je basishouding en je passie niet.

5. Als Mozes niet naar de berg komt …

Het Australische bedrijf Atlassian constateerde een gebrek aan specifieke developers in eigen land en ging op zoek naar toppers in Europa. In een opvallende bus met het opschrift: ‘Europe, we’re coming to steal your geeks!’ toerde het bedrijf Europa door. De actie trok veel aandacht en leverde Atlassian de 15 gewenste ‘geeks’ op.

6. Virtual Reality brengt het bedrijf dichtbij

Deskundigen voorspellen dat virtual reality op grote schaal zal worden toegepast bij recruitment. In Nederland maakte bijvoorbeeld YoungCapital een VR-film om 55 medewerkers voor de eigen organisatie te werven. Via de film maken de kandidaten kennis met het dagelijks leven van een recruiter bij de organisatie. Voordeel van VR is volgens deskundigen dat je ook de kandidaat leert kennen. Door mensen in een wervingstraject in een realistische setting te plaatsen kun je op zeer uiteenlopende terreinen hun gedrag en reacties op specifieke situaties testen.

 

Bron: https://www.hrpraktijk.nl/