41,5 procent van het websiteverkeer komt van mobiele apparaten. Daarbij opgeteld dat millennials steeds meer doen op hun mobiele telefoon, verwacht carrièreplatform Monsterboard dat mobile solliciteren in 2017 toeneemt.

2017: mobile first voor millennialsMillennials vormen over een paar jaar het grootste deel van de werkende beroepsbevolking. Deze nu 18 tot 35-jarigen verwachten dat zij alles via hun mobiel kunnen regelen. Millennials doen steeds meer op hun mobiele telefoon, waaronder solliciteren. Dit vraagt om belangrijke aanpassingen in branding en werving door werkgevers.

Recruitment marketeer

Als je hier als bedrijf nog niet voldoende op inspeelt, loop je het risico dat je talent misloopt. Dit kun je als bedrijf doen door in te zetten op online recruitmentoplossingen als programmatic (mobile) advertising en social job advertising op Facebook en Twitter.

Gian Zandonà, managing director Monsterboard: ‘Werkgevers die kandidaten bereiken daar waar ze hun online leven zich afspeelt en barrières om mobiel te solliciteren wegnemen, gaan het verschil maken. Een trend die je als werkgever alleen maar kunt omarmen om op te vallen bij de millennial-generatie en ze voor je te winnen. Zo verschuift de rol van de recruiter steeds meer naar die van een recruitment marketeer.’

Millennials willen openheid werkgever

Bovendien willen werkzoekenden tegenwoordig veel meer zien dan alleen een vacature. 75 procent van de werkzoekenden doet gedegen onderzoek voordat ze solliciteren en meer dan 70 procent besteedt minimaal een uur aan het zoeken naar informatie als de bedrijfscultuur, waarden, visie en carrièremogelijkheden voordat ze overgaan tot solliciteren.

Zandonà: ‘Het is voor werkgevers daarom van groot belang dat zij zichzelf online goed presenteren en dat kandidaten meteen kunnen zien wat je als werkgever te bieden hebt. Je moet meebewegen met de markt waarin mobiel verkeer steeds meer de norm wordt, je werken bij-site optimaliseren voor mobiel en zichtbaar zijn op de platforms die jouw doelgroep dagelijks bezoekt. Zonder gedoe kunnen solliciteren via mobiel is belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen niet direct weer afhaken.’

5 recruitmenttrends in 2017

  1. Mobiel solliciteren wordt makkelijker en gangbaarder voor kandidaten en werkgevers.
  2. Millennial-generatie dwingt werkgever om nog meer van zichzelf te laten zien online.
  3. Employer branding wordt een onmisbaar onderdeel van de recruitmentstrategie.
  4. Programmatic advertising verovert de recruitmentmarkt en helpt werkgevers om talent te bereiken, waar dat zich ook bevindt.
  5. De rol van de recruiter verschuift steeds meer naar die van recruitment marketeer

Laat millennials excelleren

Millennials hebben bovendien unieke vaardigheden waar organisaties nog te weinig gebruik van weten te maken. Ze hanteren andere werkwijzen dan vorige generaties, zijn wars van kantoorpolitieke spelletjes en kennen geen wereld zonder internet. Het boek Digitale denkers aan het werk laat zien hoe millennials kunnen excelleren op de werkvloer die nog veelal door oudere generaties wordt gedomineerd.

 

Bron: PW De Gids