Acht van de tien Nederlandse werknemers vindt dat functionerings- en beoordelingsgesprekken in de huidige vorm, hun langste tijd hebben gehad. Ze hebben geen zin meer in deze ‘zwakke puntenbenadering’. Ruim een vijfde (21%) ziet het beoordelingsgesprek het liefst helemaal verdwijnen. Liever feedback dan beoordelingsgesprek

Dit blijkt uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Raet onder 1.100 Nederlandse medewerkers. De uitkomsten gelden voor zowel jongere als oudere medewerkers, er is vrijwel geen onderscheid tussen verschillende generaties.

Liever voortdurende feedback
In plaats van het voeren van traditionele ontwikkelgesprekken zegt werkend Nederland liever continu feedback te geven en te ontvangen (41%). Ook het verhogen van de frequentie staat hoog op het wensenlijstje van medewerkers (38%).

Daarnaast wil 14 procent van de medewerkers zelf eigenaar zijn van de gesprekscyclus. Medewerkers leggen in dit laatste geval resultaatafspraken vast en zijn verantwoordelijk voor hun persoonlijke ontwikkelingsplannen.

Niet meer uitgaan van zwakke punten
Mark Vlemmings is Manager Product Development bij TMA en deskundig op het gebied van talent- en competentiemanagement. Volgens Vlemmings ligt de focus van functionerings- en beoordelingsgesprekken vooral op de minder goede punten van een medewerker.

“Deze ‘zwakke-puntenbenadering’ heeft echter niet het gewenste effect, niets is immers zo moeilijk als het verbeteren van zwakke punten. Dit zorgt ervoor dat medewerkers over het algemeen niet uitkijken naar dergelijke gesprekken met hun leidinggevende. Neem daarom de natuurlijke talenten van mensen als uitgangspunt van het gesprek”, bepleit Vlemmings “ en bekijk samen waarin hij of zij kan ontwikkelen vanuit de potentie die er al is. De medewerker zal deze aanpassing van de gesprekscyclus meer waarderen en sneller progressie maken, omdat deze afspraken vanuit het gesprek beter bij zijn motivatie en talenten passen.”

Voortdurend met elkaar in gesprek gaan
Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet: “De behoefte om doorlopend met elkaar het gesprek aan te gaan wordt steeds groter. De medewerker wil graag zelf aan het roer staan van de eigen ontwikkeling. Maak hen daarom verantwoordelijk voor het eigen groeiproces en stem voortdurend de ontwikkelbehoefte en -doelstellingen af. Schuif hierbij de vragenformulieren aan de kant en ga écht de dialoog aan. Zo wordt een lerende organisatiecultuur gecreëerd waarbij medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen.”

 

Bron: https://www.personeelsnet.nl