Wie mensen aan het leren wil krijgen, kan het het beste aan collega’s overlaten om nut en noodzaak van de opleiding duidelijk te maken.

Collega’s zijn beste inspiratie voor leren

Onderzoekers van de Michigan State University gebruikten hun eigen studenten als proefpersoon om te kijken hoe leerdoelen het beste duidelijk konden worden gemaakt. Wanneer studenten van hun gelijken te horen kregen waarom leren belangrijk was, schreven zij betere werkstukken en kregen zij een beter eindcijfer dan wanneer deze redenen door een leraar werd gegeven.

Inspiratie door identificatie

“Hieruit blijkt dat instructeurs goed zijn in het doorgeven van de zakelijke feiten, maar iemand die op mij lijkt kan een proces van identificatie op gang brengen”, zegt onderwijspsycholoog Cary Roseth.

“Met andere woorden, als student kan ik mij identificeren met mijn gelijken, en mij voorstellen dat ik de lesstof op dezelfde manier in de praktijk kan brengen als zij dat doen. Dat geeft het studiemateriaal een betekenis en een doel dat verder gaat dan het simpelweg uit mijn hoofd leren. Wanneer ik het verhaal van mijn collega het hoor, sluit dat aan bij het verhaal dat ik mezelf vertel over wat ik in de toekomst wil bereiken.”

Aanmoediging instructeur is contraproductief

Het bleek zelfs contraproductief te zijn wanneer een instructeur de reden gaf waarom de lesstof belangrijk is. De studenten die de reden van hun gelijken kregen, haalden gemiddeld een 9,2. Studenten die helemaal geen reden kregen, haalden gemiddeld een 9. Maar wanneer de instructeur het belang van de lesstof benadrukte, zakte het cijfer naar een 8,6.

 

Bron: PW De Gids