De War on Talent lijkt nu echt te zijn losgebroken. Bedrijven zetten een in-house bar en een fijne bedrijfscultuur in om vooral die schaarse talentvolle millennial aan zich te binden. Maar is die wel te paaien met gratis bier en pingpong?werving millennials

Jong en talentvol wordt schaars, constateert de ManpowerGroup. Het aantal werkgevers dat moeilijk jong, getalenteerd personeel kan vinden is ten opzichte van 2014 ruim verdrievoudigd, zo blijkt uit de Talent Shortage Survey van ManpowerGroup. Had in 2014 5% van de werkgevers moeite met het invullen van dergelijke vacatures, in 2016 is dat gestegen tot 17%. Hiermee ligt het tekort aan talent op het niveau van 2010 en 2011.

IT

Opnieuw is IT een van de vakgebieden waar de war on talent het hevigst woedt. In dat vakgebied gaan ontwikkelingen snel en prijzen professionals die stil blijven staan zich al snel uit de markt. Bedrijven lokken jong talent met bier, pizza en games, kopte deze week het Financieele DagbladBrendan Bank, directeur technologie bij Booking.com, zegt iedere maand rond de 75 nieuwe mensen nodig te hebben om de snelle groei van Booking.com vol te kunnen houden. Vijftig medewerkers zijn er continu bezig met werven van personeel. Dé methode die alle andere overbodig maakt, bestaat niet, heeft Bank geleerd. ‘Soms stuur je bier en pizza naar een bijeenkomst van programmeurs, soms moet je talent beginnen te paaien terwijl ze net aan een nieuwe baan zijn begonnen en soms moet je evenementen sponsoren.’

Bierkoelkast

Een bierkoelkast of in-house bar is de laatste trend, signaleerde eerder carrièresite Glassdoor. Een medewerker spitte de reviews op de website door en signaleerde dat veel organisaties gratis bier aanbieden als pluspunt van het werken bij hun bedrijf, waarschijnlijk in navolging van Sillicon Valley waar beer and pingpong het uithangbord zijn van een fun work place.

‘Fijne bedrijfscultuur, gratis bier en frisdrank op vrijdagen’, zo schrijft een medewerker van Travel Bird op de carrièresite. IT-bedrijf OGD heeft ‘techsessies voor en door collega’s waarbij onder het genot van een biertje en pizza’s op diverse technische onderwerpen wordt ingegaan’.

Lookout

Maar zijn bier, pizza en pingpong wel de assets waarmee je millennials aantrekt? Nee, blijkt uit onderzoek van Amerikaans HR-bedrijf Gallup. Babyboomers hechten zelfs nog iets meer waarde aan een informele bedrijfscultuur met creativiteit en fun dan millennials. Wat die laatste dan wel bovenaan zetten, wijkt eigenlijk niet eens zo veel af van de generaties boven hen: salaris, natuurlijk, ook dat, maar vooral de mogelijkheid om zich te ontwikkelen, goede managers die in ze investeren en werk dat aansluit bij hun talenten. Bedrijven staan overigens voor een nog grotere uitdaging als ze deze generatie eenmaal hebben binnengehaald: hoe houd je ze binnen? Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat zes van de tien millennials on the lookout zijn en dat cijfer ligt opvallend veel hoger dan bij andere generaties.

 

Bron: https://www.xperthractueel.nl