Geen sollicitatiebrief ging de deur uit zonder cv. Zo hoorde dat. Toch winnen alternatieven zoals online testen of videosollicitatie terrein. Bij het lingeriemerk Hunkemöller moet iedereen die solliciteert voor de videocamera. Sollicitatie-expert Aaltje Vincent is fan van het nieuwe werven.Afbeeldingsresultaat voor videosollicitatie

Op de voorpagina van het AD stond afgelopen zaterdag: ‘Het sollicitatiegesprek sterft uit’. ‘Radicaal vernieuwend’ noemde de krant Unilever. Het levensmiddelenbedrijf werft jonge kandidaten alleen nog maar digitaal. ‘Reken maar dat andere bedrijven ermee bezig zijn of zullen volgen.’

Bij kleding- en lingerieketen Hunkemöller is het al zo ver. ‘Toen ik hier twee jaar geleden begon, kregen we in Nederland zo’n drieduizend reacties per maand op onze vacatures’, vertelt global recruiter en talent manager Suzanne Jansonius. ‘Het kon vaak wel zes weken duren voordat sollicitanten wisten dat ze niet in aanmerking kwamen.’

Video-sollicitatie

Op haar initiatief is Hunkemöller vorig jaar overgegaan op een nieuw selectiesysteem. Voor alle vacatures moeten kandidaten een video-sollicitatie doen. Voor een aantal functies is ook een cv gewenst, omdat het bedrijf wil checken of mensen leidinggevende of andere specifieke ervaring hebben. Wie geen video-sollicitatie wil doen, valt af. ‘Dat klinkt hard, maar wij zijn een innovatief bedrijf. Als jij je verhaal niet voor camera durft te vertellen, pas je niet bij ons.’

Sinds het cv is vervangen door de video, is het aantal sollicitaties flink gedaald. Op elke vacature bij een Nederlandse vestiging reageren nu gemiddeld zestig kandidaten, zo’n 750 per maand. Een tijdsbesparing voor het bedrijf en de nieuwe aanpak levert nog betere kandidaten op ook.

Kanttekening

Eén kanttekening maakt Jansonius wel: ‘Als ik een schaarse IT-specialist zoek, zou ik hem geen video-sollicitatie opleggen. Hij hoeft niet zo nodig extravert en communicatief te zijn. Deze methode is dus niet voor niet elk bedrijf en elke functie geschikt.’ Toch is sollicitatie-expert Aaltje Vincent al fan. ‘Grote bedrijven als RTL Nederland, HEMA, Novotel, Rijkswaterstaat en Young Capital werken er al mee.’

Haar ervaring is dat de gemiddelde HR-adviseur en recruiter nog cv’s wil zien. ‘Waarschijnlijk vooral omdat ze dat kunnen printen of doorsturen via de mail.’ Toch rukken ook alternatieven zoals speeddates en online-testen op. Vincent: ‘Ik kijk uit naar het moment dat er voor iedere vacature een innovatieve methode is die selecteert op de potentie van de sollicitant. Het cv kan dan de prullenbak in.’

 

Bron: https://www.xperthractueel.nl/