Al langere tijd is het personeelstekort in de zorg een hot topic. En ook deze week is er weer veel nieuws over tekorten aan zorgpersoneel. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) komt met een plan om de te lange wachttijden in Nederlandse ziekenhuizen terug te dringen en wijkverpleegkundigen maken zich grote zorgen over een tekort aan personeel deze zomernieuwe werken, thuiswerken, anders werken

De werkdruk neemt toe en er wordt steeds meer van de medewerkers gevraagd. Naast de dagelijkse zorgtaken, moeten er immers ook nog eens allerlei administratieve handelingen worden verricht. Rapportages voor overdrachten en doelgerichte rapportages over cliënten, de eigen administratie, zoals het bijhouden van het rooster, verlofaanvragen, declaraties en cursussen. Al deze administratieve taken nemen veel kostbare tijd in beslag. Digitalisering zou hier in ieder geval een deel van de oplossing kunnen zijn.

En daar wordt ook al ruimschoots gebruik van gemaakt. Sander Kars is marketingmanager bij Raet. Hij vertelt: ‘Voor de Raet HR Benchmark hebben we zorgmedewerkers gevraagd welke onderdelen ze het meest gebruiken. Het populairst bleek de digitale loonstrook te zijn. 65 procent van de medewerkers bekijkt die online. Op nummer twee staat het digitale rooster. 53 procent van de medewerkers in de zorg gebruikt dat. De urenregistratie staat op de derde plek, met 50 procent van de zorgmedewerkers die die digitaal bekijken.’

eHRM komt ten goede van werknemerstevredenheid
De digitalisering van processen maakt dat zaken sneller en makkelijker lopen. Door de implementatie van eHRM kan op een zelfgekozen moment, plaats en apparaat informatie worden geraadpleegd en zaken worden geregeld. Bovendien biedt dit overzicht: alle gegevens over organisatie, loonstroken, cursussen, eigen gegevens, wijzigingen een aanvragen is op één enkele plek beschikbaar.

En daardoor zijn zaken snel geregeld. Declaraties zijn binnen enkele dagen verwerkt en contracten digitaal ondertekend, waardoor de doorlooptijd wordt verkort. Groot voordeel is dat deze zaken vanuit huis te doen zijn, waardoor de tijd op de werkvloer kan worden besteed aan dat wat daar van belang is: de cliënten. Uit de praktijk blijkt dat dit bovendien ten goede komt van de medewerkerstevredenheid, wat ook weer doorwerkt op de cliënten.

Veel winst te behalen bij in- en uit dienst treden
Grote stappen kunnen er volgens Sander Kars nog worden gemaakt op het vlak van in- en uitdiensttreding. ‘In de zorg wordt veel gewerkt met korte contracten, mensen komen en gaan snel. Het proces van indiensttreding kan worden versneld door een self service-systeem in te voeren. Als je het proces rond het inleveren van onder meer de Verklaring Omtrent Gedrag en certificeringen digitaliseert, verkort je de doorlooptijden aanzienlijk. Er zijn instellingen waar het nog steeds drie weken of langer duurt voordat alle data binnen zijn en ze werknemers kunnen gaan verlonen. Gelukkig zijn er ook al instellingen die dit hebben teruggebracht tot maximaal vier dagen. Een enorme tijdwinst.

 

Bron: OvereHRM