6 tips & tricksMedewerkers van de HR-afdeling nemen steeds vaker het voortouw als een nieuw HR-systeem wordt aangeschaft. Dat komt door de enorme variëteit van oplossingen voor verschillende deelprocessen; HR kan het beste beoordelen welke applicatie het beste welk HR-proces ondersteunt.

Steeds vaker neemt de HR-afdeling de leiding bij de aanschaf van nieuwe HR-software. ‘HR krijgt steeds meer invloed over hoe technologische beslissingen worden gemaakt. In sommige organisaties zorgt IT alleen maar dat HR zijn strategie kan uitvoeren’, aldus dagvoorzitter Steve Boese van de HR Technology Conference in oktober op SHRM.org. Oprichter Edwin Bronts van Workwide: ‘Ik herken dat HR steeds vaker in de driver-seat zit.’

Martijn Poll, accountmanager van TOPdesk, merkt ook een grotere betrokkenheid van de HR-afdeling. ‘Omdat we veel IT klanten hebben loopt een traject vaak nog wel via een afdeling IT. Wel zien we meer dat HR ook functioneel vragen stelt en in het voortraject betrokken is om hun zegje te doen.’ CEO Jeremy Ames van Hive Tech HR merkt ook dat IT steeds vaker de rol van consultant krijgt, en steeds minder vaak de rol van beslissingenmaker.

Gebrek aan technische kennis

Dat voorheen de selectie vooral door de IT-afdeling werd gedaan, komt door het gebrek aan technische kennis, zegt Bronts. ‘Vooral (middel)grote organisaties kozen in het verleden voor de aanschaf van software die door het hele bedrijf gebruikt werd, de zogenaamde ERP-software. Vanuit deze alles-in-één-systeem filosofie betekende dit dat ook de HR-module van het gekozen ERP-systeem aangeschaft werd. De software werd geselecteerd en ingevoerd door IT. Met de kennis van automatisering was het sowieso niet zo best gesteld binnen HR in die tijd. Dus ook als er geen ERP-systeem was werd ook het losstaande personeelsinformatie- en salarissysteem aangeschaft en technisch onderhouden door IT.’

Nu staan steeds meer HR-systemen in de cloud en is steeds minder technische kennis vereist. Bronts: ‘De vorige generatie HR-systemen bleek niet flexibel en gebruikersvriendelijk genoeg voor de manager, medewerker of sollicitant. Nieuwe HR-software leveranciers doken in dit gat waardoor er steeds meer applicaties op de markt kwamen die een deel van de personeelsprocessen ondersteunden. HR kan het beste beoordelen hoe de functionaliteit van deze deeloplossing het personeelsproces daadwerkelijk ondersteunt.’

En HR kan die selectie goed maken, merkt Bronts: ‘In het begin koos HR nog wel eens voor de spreekwoordelijke ‘spiegeltjes en kraaltjes’, maar je ziet dat de HR-functie door schade en schande een hoop bijgeleerd heeft.’

 

Bron: http://overehrm.nl/