Een kwart van de Nederlandse millennials vindt zingeving topprioriteit in zijn loopbaan. Leidinggeven of veel geld verdienen staan niet bovenaan het wensenlijstje. Nederlandse millennial hecht minder aan hoog salaris

Ruim een kwart van de Nederlandse millennials vindt het leveren van een positieve bijdrage de belangrijkste prioriteit in zijn carrière. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van ManpowerGroup. Op de tweede plek staat goed samenwerken (24 procent) en daarna het verdienen van veel geld (14 procent).

De Nederlandse millennial wijken in dit opzicht af van hun leeftijdsgenoten wereldwijd. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat wereldwijd 23 procent van de millennials een hoog salaris als de hoogste prioriteit ziet. “We zien al een tijd een verschuiving dat zingeving en werkomgeving van een baan veel belangrijker wordt dan voorheen”, zo licht José Brenninkmeijer van ManpowerGroup Nederland, toe. “In Nederland blijkt ‘goed willen doen’ een nog snellere vlucht te nemen dan het internationale gemiddelde.”

Leidinggeven geen topprioriteit

Verder blijkt dat leidinggeven niet meer de belangrijkste ambitie in een carrière is van de millennial. “Ontwikkelen in de breedte krijgt steeds meer prioriteit. Hogerop komen betekent meer dan alleen leidinggevende functies met meer verantwoordelijkheid vervullen”, aldus Brenninkmeijer.
Traditiegetrouw zijn er nog steeds meer mannen dan vrouwen die een leidinggevende rol ambiëren. In Nederland is het verschil slechts 6 procent, constateert Manpower. “Een beperkt verschil, net als in landen als Duitsland en Noorwegen. In de Verenigde Staten is het gat het grootst met 10 procent, gevolgd door Singapore en Zwitserland met 9 procent.”

Ontwikkelen vaardigheden belangrijk

Millennials richten zich meer op het ontwikkelen van hun eigen vaardigheden, dan op het managen en leiden van anderen. Maar liefst twee derde van de Nederlandse millennials focust zich op het ontwikkelen van baangerelateerde vaardigheden en technologische vaardigheden, stellen de onderzoekers. “Vooral persoonlijke vaardigheden, zoals samenwerken en communicatie, krijgen met 37 procent veel aandacht. Slechts een derde heeft vaardigheden op het gebied van leiderschap en management als voornaamste focus. Kennelijk wordt leidinggeven niet meer gezien als de beste weg naar carrièrezekerheid. Millennials, die bezig zijn aan een ultralange carrièremarathon, willen op andere manieren waarde toevoegen.”

Betere manager dan eigen manager

Opvallend is dat de Nederlandse millennial die minder hecht aan managementfuncties wel van mening is dat hij of zij beter kan managen dan zijn eigen manager. Zo vindt 67 procent dat hij goed is in luisteren, terwijl maar 48 procent aangeeft dat de manager hier goed in is.
Hetzelfde geldt voor het geven van feedback (64 procent van de millennials, versus 42 procent van de managers) en motiveren (43 procent, versus 35 procent). “Het ontwikkelen van sociale vaardigheden is een belangrijk aspect in de veranderende arbeidsmarkt”, aldus ManPower. “De inhoud van een baan kan, zeker in deze tijd, elk moment veranderen, maar sociale vaardigheden blijven van groot belang. Ook in niet-leidinggevende posities.”
Bron: PW De Gids