De smartphone is hard op weg het nummer één device voor sollicitaties te worden. Het aantal mobiele sollicitaties is in 2016 gestegen met 150 procent. Dit blijkt uit cijfers van IT-dienstverlener neomax. Naast de stijgende inzet van smartphones aan de kant van kandidaten, ontdekken aan de andere kant werkgevers langzaamaan de voordelen van analytics in het recruitmentproces. Dit blijkt uit onderzoek van neomax in samenwerking met trendwatcher Adjiedj Bakas, dat is gebundeld in het boek ‘De digitale transformatie’.
Deze ontwikkelingen vragen om verandering in het huidige wervings- en selectietraject van bedrijven. Wanneer hier geen rekening mee wordt gehouden, lopen bedrijven belangrijk talent mis, stelt neomax. Het is immers de nieuwe, innovatieve generatie die ervan uitgaat mobiel te kunnen solliciteren. Zo is het belangrijk om de website en de sollicitatieprocedure responsive te maken. Daarnaast is het van belang om de bedrijfspresentatie ‘snackable’ te maken: geen lange lappen tekst, maar bijvoorbeeld een pakkende video van een minuut. Ook de rol van analytics voor recruitmentdoeleinden wordt steeds belangrijker voor het spotten van talent.
Data-analyse
Claudette Martens, oprichter van neomax: “Sollicitanten en werkgevers kunnen beiden profiteren van de technologische verbeteringen in het sollicitatie- en recruitmentproces. Voor werkgevers speelt analytics een belangrijke rol in de speurtocht naar nieuw talent. Momenteel wordt nog vaak gekeken naar schoolresultaten en cv’s. Een mooie opleiding met goede cijfers en ervaring kan leiden tot hoge verwachtingen. Maar organisaties die met analytics werken, komen erachter dat deze selectiecriteria geen volledig inzicht geven in de toekomstige prestaties. Er zijn allerlei onderliggende factoren die een rol spelen bij het succes van een werknemer. Data-analyse kan die factoren aan het licht brengen, waarna er in het recruitmentproces rekening mee kan worden gehouden en zelfs speciaal op kan worden geselecteerd.”
Bron: https://www.hrpraktijk.nl/